Alliade

ID-bewijs

Wanneer mag ik een kopie ID maken?

Bij Alliade mogen wij alleen een kopie van het Identiteitsbewijs maken wanneer hier een wettelijke verplichting voor is. Zo heeft Alliade de wettelijke verplichting om van personen in loondienst een kopie of scan van het identiteitsbewijs op te nemen in de loonadmnistratie. Wanneer wij een kopie ID maken voor een wettelijke verplichting dan moeten we deze persoon hierover informeren. Lees hier hoe we dit moeten doen

In bijna geen enkel ander geval mogen wij bij Alliade een volledige kopie van een identiteitsbewijs maken. Vragen om inzage in een ID-bewijs om hier de benodigde gegevens van over te nemen is wel toegestaan. 

Hoe kan ik iemand identificeren / zich laten legitimeren?

Er kunnen zich situaties voordoen waarbij we de identiteit van een persoon vast moeten of willen stellen. Wanneer er geen wettelijke verplichting is voor het maken van een kopie-ID, dan zal deze identificatie op een andere manier plaats moeten vinden. 

In zorg nemen van nieuwe cliënten

Bij het in zorg nemen van nieuwe cliënten is Alliade verplicht de identiteit en het BSN van een cliënt vast te stellen aan de hand van een geldig legitimatiebewijs. Deze identiteitscheck bestaat uit het fysiek controleren van iemands legitimatiebewijs en het daarop vermelde BSN en een check via bijvoorbeeld het SBV-Z register. Als na deze handelingen vaststaat dat het BSN, de persoonsgegevens en de patiënt bij elkaar horen, mag het BSN worden gebruikt. Lees hoe en wanneer binnen Alliade het BSN gebruikt mag worden onder veelgestelde vragen over BSN

Wettelijke vertegenwoordigers 

Bij het voldoen aan verzoeken omtrent het cliëntdossier door een wettelijke vertegenwoordiger dient de identiteit van de wettelijke vertegenwoordiger met zekerheid vastgesteld te zijn. Er kan gevraagd worden om inzage in een legitimatiebewijs ter controle of er kunnen verificatievragen gesteld worden waarvan alleen deze persoon de antwoorden kan weten (let op: geen inhoudelijke vragen die over de zorg van cliënt gaan zolang de identiteit nog niet zeker is). Wanneer niet zeker is of iemand een wettelijke vertegenwoordiger is dan dient dit nagegaan te worden bij iemand binnen de organisatie (bijvoorbeeld via het hoofd/directeur). Met name bij gescheiden ouders is het belangrijk na te gaan wie (of beide) wettelijke vertegenwoordiger is om onwenselijke situaties te voorkomen. 

Bezoekers / Verwanten 

Het kan zijn dat berzoekers en / of verwanten zich moeten identificeren. Bijvoorbeeld bij een bezoek aan een locatie waar op dat moment een bezoekersmaximum geldt en/of bezoekers geregistreerd worden. Ook hierbij mag dan om inzage van een identiteitsbewijs gevraagd worden of er kan gebruik worden gemaakt van verificatievragen waarvan alleen deze persoon de antwoorden kan weten. 

Wat betekent de identificatieplicht in de zorg?

Als zorgverlener moet Alliade nieuwe cliënten indentificeren aan de hand van een geldig identiteitsbewijs (paspoort, Nederlandse identiteitskaart of rijbewijs). Dit heeft de identificatieplicht in de zorg. Deze plicht is onder meer ingevoerd om fraude met verzekeringsgegevens tegen te gaan. 

Alliade moet kunnen aantonen dat aan deze identificatieplicht is voldaan door het nummer van het identiteitsbewijs en het type identiteitsbewijs vast te leggen in de administratie. Ook is het verplicht het BSN vast te leggen. Hiervoor mag geen volledige kopie /scan van het ID-bewijs gemaakt worden, alleen de benodigde gegevens mogen overgenomen worden. 

Waarom is dit belangrijk?

Om goede en veilige zorg te kunnen bieden, moeten wij zeker weten dat we de juiste gegevens koppelen aan de juiste persoon. Zo voorkomen we vergissingen en zorgen we ervoor dat we werken met de juiste gegevens uit het juiste medisch dossier.

Alliade